Când vom avea oficial Anul Iuliu Maniu? Sau despre un apel fără răspuns, o lege amânată și niște avizări fără rost…

… sau despre tergiversările rușinoase ale autorităților române, care (din nou) batjocoresc memoria martirilor noștri anticomuniști…

_________________

ACTUALIZARE 4 aprilie 2023. Nicolae Ciucă: instituirea Anului Maniu ar amenința stabilitatea macroeconomică și ratingul de țară!

_________________

REZUMAT – proiectul de lege pentru instituirea Anului Iuliu Maniu:

1 februarie – depus la Senat
2 februarie – solicitare pentru procedură de urgență
13 martie – aprobarea procedurii de urgență; proiectul ajunge la comisii
21 martie – primire aviz (favorabil) de la Comisia pentru cultură și media a Senatului

(Actualizările privind evoluția inițiativei legislative în parlament se găsesc la sfârșitul articolului).
_________________

La 13 septembrie 2022 ajungea pe masa de lucru a Senatului României un proiect de lege privind instituirea anului 2023 ca Anul Ciprian Porumbescu. Proiectul a fost trimis spre analizare la comisiile Senatului, dintre care una – Comisia pentru Cultură și Media – s-a autosesizat la 1 noiembrie  (după circa o lună și jumătate de la depunerea proiectului) asupra faptului că în acest an îl aniversăm și îl comemorăm și pe marele cărturar și domnitor Dimitrie Cantemir.

Astfel, la inițiativa unui senator PSD (Lucian Romașcanu), această comisie adaugă un amendament, completând textul proiectului de lege cu prevederi pentru instituirea Anului Dimitrie Cantemir. Proiectul va fi adoptat de Senat (14 noiembrie) și de Camera Deputaților (17 decembrie) ca Legea nr. 38/2023 privind instituirea anului 2023 ca „Anul cultural Dimitrie Cantemir și Ciprian Porumbescu” și va ajunge pe masa președintelui României pentru promulgare în Ajunul Crăciunului, la 24 decembrie anul trecut. Președintele României, ca orice președinte care se respectă, promulgă legea abia după ce sărbătorile de iarnă (cu tot cu Boboteaza și Sfântul Ion) trecuseră de mult – mai exact la 12 ianuarie 2022.

Interesant mi se pare faptul că nici printre cei 60 de inițiatori ai Legii 38/2023 – majoritatea de la istoricul partid PNL, nici printre parlamentarii din comisii, și de fapt nici printre toți deputații și senatorii României, în număr de 466,  nu s-a găsit absolut nici unul care să sesizeze faptul că anul acesta nu-i sărbătorim doar pe Porumbescu și pe Cantemir, ci și pe cel mai mare Om politic pe care l-a avut vreodată România: Iuliu Maniu. La 8 ianuarie 2023 s-au împlinit 150 de ani de la nașterea acestuia, iar la 5 februarie am comemorat (de fapt ar fi trebuit să comemorăm oficial și cu toate onorurile cu putință) 70 de ani de la trecerea sa în veșnicie, în temnița comunistă de la Sighet.

(În paranteză fie spus, nimic nu este efectiv de mirare în faptul că nici un parlamentar nu a sesizat această gravă omisiune; oponenții regimului criminal comunist au fost întâi terfeliți, apoi judecați și condamnați pentru ”trădare”, scoși din istorie prin manualele școlare comuniste vreme de peste 40 de ani, ulterior abia fiind menționați în acestea: numele lui Maniu apare într-un manual de istorie de clasa a VIII-a din 2020 doar de două ori: ca președinte al Consiliului Dirigent și ca președinte al PNȚ-ului interbelic – nici o vorbă, deci, despre opoziția sa față de sistemul comunist, nici, desigur, despre detenția și moartea sa la Sighet, unde a fost efectiv asasinat de comuniști).

În aceste condiții, la 8 ianuarie 2023, Partidul Național Țărănesc Maniu-Mihalache face un Apel public pentru proclamarea anului 2023 ca ”Anul Iuliu Maniu, adresat mai multor instituții – printre care Președinția României, Guvernul, Parlamentul și Academia Română. (Și iar în paranteză fie spus, în acești peste 30 de ani de la Revoluția din 1989, memoria lui Maniu și a altor personalități uriașe care s-au opus regimului  criminal comunist a fost păstrată și cultivată cvasi-exclusiv în medii țărăniste).

Până acum o săptămână, când am vorbit ultima oară cu un reprezentant oficial al PNȚMM pe această temă, nici una dintre instituțiile cărora le-a fost adresat acest  Apel nu se învrednicise de vreun răspuns. În schimb, (fix) doi deputați liberali – Adrian-Felician Cozma și Robert-Ionatan Sighiartău, singurii care au sesizat omisiunea lui Maniu din celebrările anului 2023 – au depus pe 1 februarie a.c. la Senat o propunere legislativă pentru instituirea anului 2023 ca ”Anul Iuliu Maniu”.

De o lună și jumătate acest proiect de lege este plimbat de acolo-colo, nu se știe pe unde, procedurile fiind tărăgănate prin consilii și comisii. Astfel:

Propunerea legislativă a fost trimisă pentru avizare la Guvern în data de 6 februarie 2023. Până azi, 14 martie – deci la mai mult de o lună de la primirea adresei –  guvernul nu s-a învrednicit să-și trimită la Senat punctul de vedere, necesar în cadrul procesului legislativ.

Tot la 6 februarie proiectul de lege a fost trimis la consiliile de pe lângă Parlamentul României. Abia la trei săptămâni-o lună de la depunerea proiectului la Senat (de pe 1 februarie), propunerea legislativă a primit avizele de la Consiliul Legislativ (21 februarie) și de la Consiliul Economic și Social (27 februarie), după care a stat în stand-by circa două săptămâni (!!!) până să fie trimisă la comisii, unde a ajuns abia ieri, 13 martie 2023, și unde își așteaptă avizele, care au termene astfel: la Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital și la Comisia pentru Cultură și media – termen 22 martie; la Comisia de Administrație Publică – 28 martie.

Este important de menționat faptul că, imediat după depunerea propunerii legislative, inițiatorii acesteia au solicitat (la 2 februarie) adoptarea procedurii de urgență, solicitare care a fost aprobată abia după 38 (treizeci și opt) de zile, adică ieri, 13 martie. Interesantă abordare… să dai curs unei solicitări pentru dezbaterea în regim de urgență după mai bine de o lună…

Interesant mai este și faptul că pentru acest proiect de lege privind instituirea Anului Iuliu Maniu este necesar avizul Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, care, conform regulamentului, asigură pregătirea activităţii de legiferare în domeniul politicii financiare cu cele două componente ale sale – politica fiscală şi cea bugetară, în domeniul politicii monetare, a cursului de schimb şi a altor activităţi bancare, precum şi în domeniul pieţei de capital şi asigurărilor.

Ce legătură are aniversarea și comemorarea unei personalități – oricare ar fi aceasta –  cu legiferarea în domeniul politicii financiare, bancare și monetare recunosc că mie îmi scapă. La fel cum îmi scapă și necesitatea avizului de la Comisia pentru administrație publică, ce se ocupă cu pregătirea legiferării în domeniul administrativ-teritorial. Mai ales că proiectul de lege este cât se poate de simplu, prevede strict posibilitatea organizării unor manifestări culturale, educaționale etc. Fără construcții, amenajări teritoriale sau afectarea rețelelor urbane și rurale ori alte elemente sau aspecte ce fac obiectul acestei comisii.

Pentru conformitate: pentru adoptarea Legii 38/2023 privind Anul Dimitrie Cantemir și Ciprian Porumbescu, au fost consultate la Senat următoarele comisii: Comisia pentru Învățământ, Comisia pentru Cultură și Media, dar și amintita Comisie pentru administrație publică, al cărei rost îmi scapă, desigur, și în acest caz. Iar Legea 38/2023 este extrem de similară cu proiectul de lege pentru instituirea Anului Iuliu Maniu, după cum se poate vedea mai jos:

Ca să închei acest articol într-o notă optimistă, voi încerca să văd partea plină a paharului (deși mi-e greu):  e bine că țărăniștii au demarat de mult evenimente comemorative dedicate lui Iuliu Maniu (deși nu prea știe nimeni de ele, întrucât presa ”mainstream” nu se omoară cu relatările); e bine că avem un Apel pentru proclamarea Anului Maniu (deși e rău că nu i s-a dat curs în timp util); e bine că avem un proiect de lege pe această temă (dar e rău că e tergiversat inutil, cu toate că a fost solicitată procedura de urgență, aprobată cam târziu pentru a se mai putea vorbi de vreo ”urgență”).

În sfârșit, e bine că vom avea, totuși, un An Iuliu Maniu oficial, chiar dacă parlamentarii noștri nu se vor ocupa deloc de proiectul de lege: în 45 de zile de la punerea lui în dezbatere, proiectul va fi adoptat tacit în Senat, la 26 aprilie anul acesta. Dacă va urma același parcurs(-lipsă) și în Camera Deputaților, probabil că tot tacit va fi adoptat în Cameră peste încă 45 de zile, iar pe la jumătatea lui 2023 Anul Iuliu Maniu va fi proclamat automat. Se va ”autoproclama”, cum ar veni. C-așa e-n tenis!

[Later Edit: am aflat între timp că adoptarea tacită nu este o practică și pentru camera decizională, unde un proiect de lege poate să zacă și ani de zile fără a fi băgat în seamă de cineva. În altă ordine de idei: voi reveni curând, sper, și cu niște observații și comentarii pe votul din Camera Deputaților, precum și în privința straniei luări de poziție a lui Ludovic Orban în plenul Camerei].


ACTUALIZARE 22 martie 2023:

  • După 9 (nouă) zile de la primirea solicitării de avizare, Comisia pentru cultură și media a Senatului a dat aviz favorabil proiectului de lege, la 21 martie. Adică fix cu o zi înainte de expirarea termenului pe care îl avea la dispoziție. Asta pentru că s-a aprobat procedura de ”urgență”. Altminteri cine știe cât ar mai fi zăbovit proiectul prin vreun sertar…
Pentru conformitate, au semnat avizul:
Viorel-Riceard BADEA, senator PNL (diaspora), președintele Comisiei;
Mircea DĂNEASĂ, senator AUR (Suceava), secretarul Comisiei.
Componența Comisiei pentru cultură și media se găsește aici.
_____________
ACTUALIZARE 3 aprilie 2023:
  • Proiectul de lege a avut termenul la Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital pe 22 martie 2023. Termenul pentru avizul acestei comisii a expirat de 8 zile lucrătoare.
  • La Comisia pentru administraţie publică inițiativa legislativă a avut termenul pe 28 martie 2023. Termenul pentru avizul de la această comisie a expirat de 5 zile (lucrătoare).
Toate astea în condițiile în care pentru această propunere legislativă privitoare la instituirea Anului Maniu s-a aprobat procedura de ”urgență”…
_____________
ACTUALIZARE 7 aprilie 2023
ACTUALIZARE 24 aprilie 2023
  • La 12 aprilie (cu o întârziere de peste 2 săptămâni de la expirarea termenului) Comisia pentru Administrație Publică își dă avizul favorabil pentru adoptarea legii.
  • Inițiativa legislativă privind instituirea Anului 2023 ca Anul Maniu este adoptată de Senat (cu 87 voturi ”pentru” și 3 abțineri), pe 18 aprilie, cu 8 zile înainte de termenul adoptării tacite. Cu alte cuvinte, după atâtea tergivesări, proiectul de lege mai avea nevoie de încă o amânare, de vreo săptămână, și mergea automat către Cameră, după adoptarea tacită de către Senat.
  • La 24 aprilie (deci după încă o săptămână!) inițiativa ajunge la Camera Deputaților, sub numărul de ordine PL-x nr. 283/2023/24.04.2023. În această cameră nu este aprobată procedura de urgență, deși din Anul Maniu trecuseră deja 4 luni. Proiectul e trimis la comisiile Camerei (Comisia pentru buget, Comisia pentru Drepturile Omului și Comisia Juridică).

ACTUALIZARE 10 iunie 2023

  • 10 mai: aviz favorabil de la Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale.
  • 6 iunie: PL-x 283/2023 primește avizul favorabil de la Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului și de la Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă
  • La 7 iunie 2023 proiectul de lege este adoptat de Camera Deputaților (decizională). Teoretic, din acest moment a devenit Legea pentru instituirea anului 2023 ca Anul Iuliu Maniu. Teoretic, din acest moment legea ar fi trebuit să aibă alocat un număr (Legea nr. [X] /7.06.2023 privind instituirea Anului Iuliu Maniu). Teoretic, legea ar fi trebuit trimisă președintelui României pentru promulgare. Practic, toate aceste lucruri nu s-au întâmplat oficial. Nici pe  site-ul Camerei, nici pe site-ul Senatului aceste informații nu apar, cum apar pentru alte legi. Așadar, practic, legea privind instituirea Anului Iuliu Maniu nu este încă lege. (În paranteză fie spus, fiind noi în pragul vacanței de vară, ne putem aștepta, nu-i așa, ca Iohannis să mai plece în vreun concediu și să amâne promulgarea pe toamnă, cum a amânat și promulgarea legii privind instituirea Anului Cantemir și Porumbescu după sărbătorile de iarnă).

 

Lasă un mesaj